Wegwijzers, Ezels en Mangroven - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van lek - WaarBenJij.nu Wegwijzers, Ezels en Mangroven - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van lek - WaarBenJij.nu

Wegwijzers, Ezels en Mangroven

Door: lek

04 April 2012 | Aruba, Oranjestad

Ben je ooit op Aruba, zorg voor een auto! Onze trouwe Hyundai Accent brengt ons bijna overal. Bijna...
Zoals vanmorgen naar de ezelopvang: wwww.arubandonkey.org.
Het ontbreekt hier op Aruba namelijk nog een beetje aan bewegwijzering. Nu is het onmogelijk om echt te verdwalen hier op dit eiland. Maar het geeft de nodige hilariteit als je niet precies weet waar je bent. Denk niet dat je straatnaambordjes gaat vinden op het 'platteland' hier, houdt het maar bij oriëntatiepunten als: de kustlijn, de 'bergen' en de stand van de zon (zolang hij niet recht boven je staat midden op de dag).
Na wat hulp van (alweer!) een aardige Arubaanse zijn we er gekomen, om vervolgens op de terugweg weer te verdwalen haha!
De ezels hier zijn in elk geval een bezoekje waard. De ezel is geen oorspronkelijke bewoner van dit eiland, ze zijn meegenomen door de Spanjaarden en tot de komst van de auto waren het handige lastdieren. Na die tijd waren ze overbodig en zijn losgelaten op het eiland. Nu zitten de verwaarloosde, zieke en zwerfezels hier in de opvang. Hun leefruimte in het wild is niet erg veilig meer.

Na een lekker zelfgemaakt broodjes zalm zijn we naar Savaneta gereden. Hier is een baai genaamd 'Mangel Halto' met mangroven en geweldig ondiep water om in te snorkelen. En wederom zijn we verwonderd van alweer een schitterende plek! Naast het witte zand staan hier de mangrovebomen met hun wirwar van wortels en knalgroene blaadjes in het water. Vanaf het strand zijn er verschillende inhammen door het bos naar zee. Met slechts een handvol medebezoekers is het heerlijk rustig.
Uiteraard de snorkels erbij gepakt en nogmaals nieuwe vissen ontdekt! Zoals de keizersvis, rifbaarsjes, trompetvis, octopussen en inktvisjes, zegmaar de gehele cast van finding Nemo ;-)

Filmpje van de inktvisjes:

We zijn bijna tot zonsondergang gebleven, natuurlijk mooie foto's gemaakt en ook nog een pelikaan vast kunnen leggen. Het mooiste fotomateriaal komt nog, we hebben zo'n 1300(!) kiekjes nu, de foto's hier van de compactcamera geven alvast een beeld!

Morgen vroeg uit de veren, we gaan - hoe kan het ook anders - paardrijden :-D

• 04 April 2012 - 04:40

Joan:

Zo meer foto's dan wij hebben....
    Veel plezier morgen met paardje rijden....